Tydzień Uczniowskiej SuperMocy


Tydzień Uczniowskiej SuperMocy przed nami. Zaczynamy w poniedziałek i nie jest to wybiórcza akcja. Dzięki Joasi Gadomskiej autorki Biologii z blondynką, akcja nabiera prawdziwego rozmachu w wielu szkołach w całej Polsce i jest elementem Światowego Tygodnia Mózgu (16-22 marzec).

Ja po raz pierwszy w niej uczestniczę, więc pierwsze skromne kroki. Stawiam w tym tygodniu na rozwój kreatywności i codziennie z jedną klasą postaram się zrobić konkretne ćwiczenie, by ich wzmocnić i pokazać, że potrafią i mają moc!

Co proponuję?
Na podstawie książki Krzysztofa J. Schmidta, Trening Kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych.

Rozgrzewka (ćwiczenia do wyboru)

1. Co by było gdyby…
- gdyby nie było siły ciężkości na ziemi?
- gdyby nie było tarcia?
- gdyby psy zaczęły mówić ludzkim głosem?
- gdyby deszcz padał w każdą sobotę?

- gdyby śpiew był prawie zabroniony?


2. Imiona w tytułach
Zadanie w grupach – wypisać jak najwięcej tytułów filmów, książek, seriali, sztuk teatralnych, piosenek gdzie:
- jest imię
- jest nazwisko
- jest nazwa kwiatu
- jest nazwa koloru


3. Co jest:
- małe i pomarańczowe
- delikatne i zielone
- okrągłe i mniejsze od piłki siatkowej
- gorące i niesmaczne



Myślenie pytające

1. Co piszczy w  trawie?
- Co piszczy w trawie?
- Jak znaleźć igłę w stogu siana?
- Co zostawia ślady?
- Co ma piernik do wiatraka?
- Jak znaleźć wiatr w polu?
- Co to jest: takie coś, z takim czymś, ale bez tego czegoś?


2. 20 pytań do zdania
- Można było je przechowywać tylko przez trzy miesiące i to w największej tajemnicy przed tymi zza góry.
- Ale najbliższej rodzinie względów nie okazywał.


3. Co jest ciekawego w… co jest zajmujące, dziwne, godne zainteresowania


- żabie
- marchewce
- kurzu
- suchych liściach
- ślimaku
- piasku nadmorskim



4. Poczuj się badaczem, czyli zastanów się…
Okulary – kto je wynalazł? Z czego są zrobione? Gdyby zmienić ich kształt? Jakie szkła są najbardziej trwałe w okularach?
Ptaki, skoki narciarskie, zło, zazdrość, pieniądze, małpy, pociągi



Myślenie kombinacyjne

1. Malujemy, tworzymy ze wszystkich możliwych dostępnych materiałów
- pirotyl
- mirzec
- rabuka
- klentyna
- tukul
- bambuka
- pamparatulka

2. Żyżyczka prosta
Uczniowie dokonali właśnie bardzo ważnego odkrycia nowej nieznanej rośliny żyżyczki prostej (albo innej wymyślonej rośliny). Wykonują jej rysunek, dokonują klasyfikacji, opisują, zastanawiają się nad jej zastosowaniem itd.





Myślenie transformacyjne
 Przekształcanie rysunków

Np.


A jak starczy czasu to będziemy oglądać webinar Artura Negri "Jak nie myśleć? Bariery i pułapki myślenia" i go analizować.

LINK --->> https://www.youtube.com/watch?v=qxPoLbI1STI&feature=youtu.be




Oczywiście nie wszystkie ćwiczenia z każdą klasą i na każdej lekcji. Na to nie byłoby czasu, ale rozgrzewka + ćwiczenie i informacja zwrotna. Koniecznie! Bo kiedy jak nie podczas Tygodnia Uczniowskiej SuperMocy!


Zdjęcia mojego autorstwa. Sketchnotki wykonane przeze mnie a rysunki wykonane przez dzieci w ramach zajęć z kreatywności.

Komentarze

Popularne posty